logo
  Sadržaj Pojmovnik Ostalo Vremenska crta Kontakt Mapa Upute  
Uvod
Stari vijek
Uvod
Filozofija prirode
Mehanika i astronomija
Optika i valovi
Elektricitet i magnetizam
Toplina
Struktura tvari
Kviz
Srednji vijek
Renesansa
Novi vijek
19. stoljeće
20./21. stoljeće
Literatura i linkovi
Predstavljanje
naslovna --> sadržaj --> stari vijek --> filozofija prirode

Stari vijek - Filozofija prirode

Proces spoznaje se sastoji u stalnom prilagođavanju
našega unutarnjeg svijeta pojmova na sve bolje istražen
vanjski pojavni svijet.

Platon

Ljudi su od početaka civilizacije bili opčinjeni prirodom, prirodnim pojavama i spoznajom da su njezin dio. Prirodi su pridijevali i prirodna i natprirodna svojstva, stvarali su kultove, mitove, sekte, religije i vjerovanja u čijem je središtu gotovo uvijek bila priroda ili neka prirodna pojava. Zajedničko je obilježje najstarijih civilizacija, poput sumerske, babilonske, asirske, egipatske, te drevne indijske i kineske, što se u njihovim učenjima o prirodi i svijetu, u tim počecima znanstvene misli, ne formuliraju opća pravila i načela. Motivacija je za opažanje prirode praktična pobuda, a temelj je učenja empirija, iskustvo i opažanja; ne postavlja se pitanje „zašto“, pa ni odgovori na nj.

Iako se znanost, pa tako i fizika, naročito mehanika i astronomija, javljaju vrlo rano, njihov je pravi procvat u antičkoj Grčkoj. Tada se, naime, počinju javljati nove ideje i pokušaji razumijevanja prirode.

Kad malo digoh vjeđe vrh množine,
ugledah meštra onih koji znaju,
gdje sjedi usred mudre družbe njine
svi mu se dive, svi mu časti daju...

Dante, Pakao, IV, 130-133

AristotelNajznačajniji je predstavnik toga razdoblja Aristotel (384. – 322. pr. n. e.) koji je udario temelj razvoju znanosti kakvu danas poznajemo. Prihvaća ideju Empedokla iz Agrigenta (490. – 435. pr. n. e.) prema kojem je sve u prirodi sazdano od 4 elementa: vatre, zemlje, zraka i vode. Aristotel smatra da elementi mogu prelaziti jedan u drugi i uvodi pojam sile koja djeluje na elemente. Prema Aristotelu postoje dvije sile: težina,koja uzrokuje padanje, i lakoća,koja uzrokuje dizanje. Tijelo se giba, smatra on, samo ako na njega djeluje sila.

Aristotel razlikuje i dvije vrste gibanja: 1. PRIRODNO – koje nastaje zbog težnje tijela prema njegovom prirodnom mjestu; 2. NASILNO – izazvano silama koje potječu iz nebeskog područja.

U tumačenju prirode Aristotel počinje koristiti pojmove koje danas poznajemo kao fizičke veličine, kao put, brzina, otpor, a uvodi i mnoge koncepte značajne za Aristotelovu filozofiju, poput pokretačke sile, koncepta težine i lakoće.

«Aristotel nije samo najuspješniji nego i najutjecajniji mislilac svih vremena. Visokim stupnjem refleksije, razinom spoznaja, sintezama znanja i svojim sustavom u cjelini bio je stoljećima najviši domet znanja. Aristotelova je veličina i neprolazna zasluga u tome što je iskovao temeljne pojmove, kategorijalni sustav i okvire unutar kojih se kretalo znanstveno i filozofsko nastojanje čitave kulture Zapada. Za nj se može reći ono što se ne može reći ni za jednoga drugog mislioca: on je za tisućljeća predodredio duhovni razvitak čovječanstva.»

(B. Kalin, Povijest filozofije)

«Aristotel priznaje djelovanje i nužnosti i finalnosti. Na toj osnovi nisu se mogle razvijati prirodne znanosti... Osobito je fizika pretrpjela teške smetnje od kojih se nije oporavila sve do Galileija, a s kojim se zbio u fizici povratak Platona u smislu metode.»

(B. Russel, Mudrost zapada)

Nakon Aristotela znanost se, baš kao i njezini alati (matematika, eksperimenti, proučavanja), počinje ubrzano razvijati.

O tadašnjem novom shvaćanju prirode najbolje govori izjava rimskoga filozofa Tita Lukrecija Kara:

«U prirodi se sve odvija po stalnim zakonima (prirode)...»

strelica_lijevo strelica_desno
filozofija prirode renesanse
filozofija prirode novog vijeka
 
  Sadržaj Pojmovnik Ostalo Vremenska crta Kontakt Mapa Upute