Srednji vijek - Mehanika i astronomija
U 6. st. indijski astronom Aryabahata predlaže heliocentrični sustav u kojem Zemlja, kao i ostali planeti, kruži oko Sunca po eliptičnim putanjama, a os vrtnje joj je nagnuta. Tvrdi da Mjesec i planeti svijetle zbog reflektirane Sunčeve svjetlosti. Aryabahata se bavio i izračunavanjem perioda planeta te Sunčevim i Mjesečevim pomrčinama. Smatra se da su mnoge njegove ideje utjecale na arapske učenjake. Indijski astronom Bhaskara (12. st.) napisao je matematičko-astronomsku knjigu Siddhanta Shiromani u kojoj takođerraspravlja o raznim problemima iz astronomije, kao što su Sunčeve i Mjesečeve pomrčine i udaljenosti između planeta i Sunca.
U arapskoj civilizaciji Ja'far Muhammad ibn Mūsā ibn Shākir u 9.st. postavlja hipotezu da se nebeska tijela i zvjezdane sfere vladaju po istim zakonitostima kao i Zemlja. To je veliki napredak u odnosu na mislioce antičke Grčke koji su smatrali da se „nebeska“ i „zemaljska“ gibanja odvijaju po različitim zakonitostima. U djelu Zvjezdana gibanja i sila privlačenja ibn Mūsā ibn Shākir iznosi hipotezu o privlačnoj sili među nebeskim tijelima. Thābit ibn Qurra (836. – 901.) naučava da sva gibanja uzrokuje težina te drži da je poredak svemira rezultat sukoba dvaju različitih privlačenja (lunarno-sunčeva i onoga koje potječe od elemenata na Zemlji). Ibn al-Haitham (965. – 1039.) razvija teoriju o privlačenju među masama te se smatra da je nazirao činjenicu da je gravitacijsko ubrzanje konstantno. Kao i Shākir, tvrdi da za nebeska i zemaljska gibanja vrijede isti zakoni fizike. Haitham je zapazio da će se tijela gibati beskonačno, osim ako ih ne zaustavi neka vanjska sila. Abū Raihān al-Bīrūnī (973. – 1048.) i al Kazini (12. st.) prvi počinju upotrebljavati eksperimentalne znanstvene metode u mehanici, posebno u statici i dinamici. Tako Al-Bīrūnī mjeri obujam nepravilnih tijela i određuje im gustoću.
Islamski su znanstvenici združili statiku i dinamiku u novu granu fizike – mehaniku. Također, kombinirali su znanja hidrostatike i dinamike u hidrodinamiku. Al Kazini razlikuje masu i težinu, tvrdi da zrak ima težinu i da mu je gustoća manja od gustoće vode. Opisuje ovisnost gustoće o temperaturi te postojanje uzgona u zraku. Veliki filozof i znanstvenik Abu Ali ibn Sina (Aviccena) (980. – 1037.) kritizira Aristotela i njegovu ideju o stalnoj sili koja je potrebna da bi održala gibanje tijela.U svojoj enciklopediji (Mi'yar al-'aql) definira i opisuje jednostavne sprave poput vijka, kolutura i poluge.
Jedan od najvrsnijih arapskih astronoma bio je Abd ar-Rahman as-Sufi (903. – 986.) koji je prevodio djela grčkih astronoma, pokušao odrediti veličine zvijezda te crtao i opisivao zviježđa. Smatra se da je prvi opažao Andromedinu galaktiku i Veliki Magellanov oblak (u Evropi nepoznat do Magellanovih putovanja u 16. st.). Arapski znanstvenici Muhammad ibn Mūsa al-Khwārizmī (oko 780. - oko 850. ) i Maslamah Ibn Ahmad al-Majriti (11. st.) prave prve astronomske tablice, kasnije prevedene na latinski. U 11. st. arapski astronomi počinju preispitivati Ptolomejev geocentrični sustav i unositi u nj određene promjene. Al Bīrūnī spekulira o sastavu Mliječne staze od mnoštva magličastih zvijezda, prvi u povijesti semantički razdvaja astronomiju od astrologije te za sobom ostavlja ilustracije pomrčine Mjeseca. Ibn al-Haitham smatra da su «nebesa po kojima se kreću zvijezde» manje gustoće od gustoće zraka. Arapski znanstvenici ponovo aktualiziraju heliocentrični sustav.
Pokus je jedini mjerodavan u donošenju zaključaka.
Roger Bacon |
|
Dok arapski svijet proživljava svoje zlatno razdoblje, Europa je pod utjecajem skolastike i Crkve. Biblija i Aristotelova tumačenja su uzimana kao nepogrešiva, no ipak se javljaju novosti i napredci, naročito u znanstvenom razmišljanju.
U 13. st. protiv nekritičkih prihvaćanja Aristotelovih tumačenja ustaje engleski franjevac Roger Bacon koji smatra da pokus treba biti temelj znanosti i jedina mjerodavna metoda u donošenju zaključaka. Zbog svojih je naprednih stavova Bacon izbačen sa sveučilišta, osuđen kao heretik i utamničen. Baconov nešto mlađi subrat William Occam (oko 1288. - oko 1348.) tvrdi da postoje dvije vrste spoznaje: spoznaja Boga i znanstveno istraživanje. I danas se koristi izraz Occamova britvaili Occamova oštricakoja označava sljedeći koncept: ako više teorija opisuje istu pojavu, vjerojatno je istinitija ona koja zahtijeva uvođenje manje pretpostavki. Nijemac Jordanus Nemorarius u 13. st. objavljuje radove iz mehanike, a francuski skolastičar Jean Buridan u 14. st. uvodi pojam impetus(ono što održava gibanje) kao pojam koji prethodi pojmu inercije ili tromosti te se i on suprotstavlja Aristotelovoj fizici. Buridanov suvremenik Talijan Giacomo Dondi izučava plimu i oseku; drži da su plima i oseka povezane s Mjesecom te da ne ovise o značajkama mora, kako je tvrdio Aristotel.
U srednjevjekovnoj Europi je astronomija uživala osobitu popularnost jer se smatrala interpretiranjem Božjih zakonitosti. Njome su se bavili crkveni učenjaci i dužnosnici, jedini školovani ljudi toga vremena. Vjerovalo se u geocentrični model svemira utemeljen na Ptolomejevim učenjima, koji je zastupala Crkva te se astronomija u srednjevjekovnoj Europi dugo svodila na doradu Ptolomejeva modela i nije donosila nova otkrića.
Talijanski dominikanac sv. Toma Akvinski (1225. – 1274.) bavi se filozofijom i astronomijom. Piše o astronomskim izračunavanjima i predviđanjima kretanja nebeskih tijela. Smatra očitim da se proučavanjem zvijezda može predvidjeti ono što se događa po nužnosti: tako astronomi predviđaju pomrčine.
|