Renesansa - Mehanika i astronomija
Sila je uzrok gibanja, a gibanje je uzrok sile.
Leonardo da Vinci |
|
Leonardo da Vinci je u svojim istraživanjima mehanike, posebno ustrajnosti, došao tik pred otkriće zakona tromosti. Suprotno je dotadašnjim Aristotelovim učenjima smatrao da „svako gibanje teži svome održanju“ i „svako gibanje produžava svoj put po pravcu“. Istraživao je slobodni pad, horizontalni hitac, sudar tijela, odbijanje zvuka, zakon trenja, tamnu komoru, otpor sredstva, pojave kapilarnosti i dr. Godine 1475. objavljuje da je vječno gibanje, tzv. perpetuum mobile, nemoguće.
Veliki doprinosi renesanse nastaju u domeni astronomije i konačno dovode do napuštanja tisućljetnih učenja Aristotela i Ptolomeja te razvijanja novoga, temeljno različitoga pogleda na mjesto čovjeka u svemiru.
Poljski je astronom Nikola Kopernik (1473. – 1543.) na samome kraju svoga života objavio djelo O vrtnji nebeskih krugova (De revolutionubus orbium coelestium) u kojem zagovara heliocentrični model svemira, tj. onaj u kojem je Sunce, a ne Zemlja, postavljena u njegovo središte. Kopernik je reformirao kalendar zbog pomicanja proljetne točke uslijed precesije, tj. pomicanja Zemljine osi vrtnje. Također, utvrđuje postojanje trostrukoga gibanja Zemlje: njezinu rotaciju oko osi, revoluciju (tj. gibanja Zemlje oko Sunca) i precesiju Zemljine osi. Ostali se planeti, smatra Kopernik, gibaju po kružnicama oko Sunca, a Mjesec ne smatra planetom. Iako je izbjegao progon i inkviziciju jer mu je kapitalno djelo tiskano pred kraj života, njegovo je djelo raspirilo žestoke rasprave, sukobe i promjene jer je „kopernikanski obrat“ imao duboke implikacije na ideologiju i tadašnji društveni poredak.
Danski plemić, astronom Tycho Brahe (1546. – 1601.) također predlaže astronomski sustav sa Zemljom u središtu, Mjesecom i Suncem koji se gibaju oko nje te planetima koji se gibaju oko Sunca. Za razliku od Kopernikova, Braheov sustav zadržava Aristotelovu ideju „zemaljskoga“ i „nebeskoga“ područja, a promjene uvodi samo u „nebeskom“ području te tako na neki način adaptira peripatetičku prirodnu filozofiju.
Kopernikovim je učenjem bio ponesen i mladi talijanski dominikanac Giordano Bruno (1548. – 1600.). U raspravi je iz 1584. godine O beskonačnosti, svemiru i svjetovima izložio svoje učenje o svemiru i planetnim sustavima drugih zvijezda te istaknuo ideju o jedinstvenim zakonima prirode. Zbog svojih je ideja morao napustiti crkveni red. Godine 1592. je utamničen, a osam godina kasnije kao heretik spaljen na lomači.
Koliko sunaca! Koliko svjetova!
Giordano Bruno |
|
„Bruno kaže da nam se zvijezde pričinjaju nepomičnim točkama samo zato što su veoma daleko od nas. Naš planetni sustav nije nikakav izuzetak u svemiru. I oko drugih zvijezda ima planeta, a na tim planetima također borave umna bića, možda umnija od ljudi. Sam je svemir za Bruna beskonačan. Te su misli bile opasne jer su dirale u osnove religiozne dogme: gdje se nalazi nebo i pakao, kako je Bog stvorio Zemlju. Kako se Giordano nije dao ušutkati, uhvati ga 1600. godine inkvizicija i javno spali na trgu Campo dei Fiori u Rimu. Užasnu smrt na lomači podnio je ponosno i neustrašivo, što je ostalo trajno u spomenu kasnijih generacija.“
(Ivan Supek, Povijest fizike)
|
|
|